Ενότητα 10 : Ατυχήματα

 



Στόχοι ενότητας

Ενότητα 10: Ατυχήματα
  • Πώς διηγούμαστε κάτι που μας συνέβη
  • Πώς βρίσκουμε το υποκείμενο, το ρήμα και τα συμπληρώματά του
  • Με την περιγραφή τρόπων συμπεριφοράς που ταιριάζουν σε συγκεκριμένες περιστάσεις (κανόνες)
  • Με τη χρήση των αντωνυμιών
  • Με τα συνώνυμα και τα αντώνυμα (αντίθετα) λέξεων
  • Πώς κάνουμε μια έρευνα
  • Ποια ρήματα σχηματίζονται όπως στα αρχαία ελληνικά
  • Ποιος είναι ο ρόλος των χρονικών και τοπικών προσδιορισμών
  • Πότε δύο λέξεις γράφονται σε μία

Picture

Η ιστορία του Ζάχου που χαζεύει


Picture
«Περί τα Χριστούγεννα του έτους 1844, ο πρωτότοκος γιος μου ήταν πλέον τριών ετών. Κατέβηκα λοιπόν στην πόλη να του πάρω ένα δώρο για τις γιορτές, ένα εικονογραφημένο βιβλίο, ανάλογο με την αντίληψη που διαθέτει ένα μικρό πλασματάκι σ’ αυτή την ηλικία. Αλλά – τι βρήκα; Σχοινοτενή αφηγήματα ή ανόητες συλλογές εικόνων, ηθοπλαστικές ιστορίες που άρχιζαν και τελείωναν με προτροπές και κανόνες, του τύπου: "Το καλό παιδί πρέπει να λέει πάντα την αλήθεια", ή: "Τα καλά παιδιά πρέπει να είναι καθαρά" και τα λοιπά. […]
[…] Παρόλα αυτά, όταν κάποια στιγμή επέστρεψα σπίτι, κρατούσα ένα βιβλίο. Το έδωσα στη σύζυγό μου λέγοντας: "Ορίστε! Είναι το βιβλίο που ήθελα για τον μικρό! " Εκείνη το άνοιξε και αναφώνησε έκπληκτη: "Ένα τετράδιο! Και μάλιστα άγραφο! " - "Ε, τότε ας το κάνουμε βιβλίο! " Έτσι κι έγινε».



Picture
Με λένε Σόνια - Ανάγνωση: Τζίνη Παπαδοπούλου

Picture
​Το επάγγελμα του Πυροσβέστη είναι δύσκολο, κοπιαστικό και απαιτητικό. Οι Πυροσβέστες εργάζονται κάτω από συνθήκες έντασης και άγχους και πολλές φορές ριψοκινδυνεύουν ακόμα και την ίδια τους τη ζωή. Οι συνθήκες εργασίας θεωρούνται επικίνδυνες και ανθυγιεινές, καθώς στους χώρους όπου επεμβαίνουν υπάρχουν δυνατές φλόγες, καπνοί, υψηλές θερμοκρασίες, αναθυμιάσεις χημικών, συντρίμμια κ.λπ., με αποτέλεσμα να κινδυνεύουν να τραυματιστούν, να πάθουν κάποιο έγκαυμα και γενικότερα να θέτουν σε κίνδυνο τη σωματική τους ακεραιότητα ή και τη ζωή τους.

​Μπέσση Λιβανού

Picture
H Mπέσση Λιβανού γεννήθηκε στην Tρίπολη, όπου πέρασε τα παιδικά και μαθητικά της χρόνια. Σπούδασε φιλολογία και διοίκηση επιχειρήσεων στο Λονδίνο. Eργάστηκε ως καθηγήτρια ξένων γλωσσών, αρθρογραφώντας παράλληλα σε ξενόγλωσσα περιοδικά.  ​
Έχει γράψει τα μυθιστορήματα: 
H μπαλάντα του Hγέτη (A' έκδ. Eκδόσεις Δόμος, B' έκδ. με τον τίτλο Mια ζωή δε φτάνει Eκδόσεις Kαστανιώτη), Τα μεγάλα κορίτσια δεν κλαίνεMόνο στα όνειραTαξιδιώτισσα του ανέμουXωρίς πυξίδα, καθώς
και το Mε λένε Σόνια (μυθιστόρημα για παιδιά) όλα από τις Eκδόσεις Kαστανιώτη. Διηγήματά της έχουν δημοσιευτεί στον Eλίτροχο, στη Nέα Eστίαστην Eυθύνη κ.α.

Πώς διηγούμαστε κάτι που μας συνέβη


Picture
​Για να διηγηθούμε κάτι που μας συνέβη, κάνουμε τα παρακάτω:
  • Παρουσιάζουμε τα γεγονότα με τη χρονική σειρά που συνέβησαν.
  • Χρησιμοποιούμε το α’ πρόσωπο για να διηγηθούμε κάτι στο οποίο συμμετείχαμε και εμείς.
  • Συνήθως χρησιμοποιούμε παρατατικό ή αόριστο εφόσον ότι διηγούμαστε έχει γίνει στο παρελθόν. Μπορούμε να χρησιμοποιήσουμε τον ιστορικό ενεστώτα για να κάνουμε τη διήγησή μας πιο ζωντανή.
  • Χρησιμοποιούμε χρονικούς προσδιορισμούς για να δηλώσουμε το χρόνο και να δείξουμε τη χρονική εξέλιξη της ιστορίας μας.
  • Μπορούμε να προσθέσουμε διαλόγους και περιγραφές για να κάνουμε πιο ζωντανή τη διήγησή μας.

Ρήματα

  • Μεταβατικά και αμετάβατα ρήματα
  •  
  • Συνδετικά ρήματα
  •  
  • Μονόπτωτα και δίπτωτα ρήματα
  • Μεταβατικά λέγονται τα ρήματα που η ενέργειά τους μεταβαίνει σε κάποιο πρόσωπο, ζώο ή πράγμα που συντακτικά λέγεται αντικείμενο και συμπληρώνει την έννοια του ρήματος και συντάσσεται σε πτώση αιτιατική (ή γενική).
  • Αμετάβατα λέγονται τα ρήματα που η ενέργειά τους δεν μεταβαίνει κάπου, άρα δεν έχουν αντικείμενο. 
Picture
Picture
Συνδετικά ρήματα
  • Συνδετικά λέγονται τα ρήματα που συνδέουν το υποκείμενο με το κατηγορούμενό του
  • ​Τα βασικά συνδετικά ρήματα είναι τα εξής: είμαι, υπάρχω, γίνομαι, βρίσκομαι, γεννιέμαι, πεθαίνω, ζω, αναγνωρίζομαι, ανακηρύσσομαι, φαίνομαι, μοιάζω, θεωρούμαι, νομίζομαι, αποδεικνύομαι, παρουσιάζομαι, μένω, κληρώνομαι, λέγομαι, χειροτονούμαι, εκλέγομαι, διορίζομαι.
Picture


Μονόπτωτα και δίπτωτα ρήματα

Τα μεταβατικά ρήματα χωρίζονται σε δύο κατηγορίες: μονόπτωτα και δίπτωτα
  • στα μονόπτωτα ρήματα, τα οποία έχουν ένα αντικείμενο σε μια συγκεκριμένη πτώση, αιτιατική (συνήθως) ή γενική (σπανιότερα).
​π.χ.  Ο ταχυδρόμος χτύπησε την πόρτα
Ένα μονόπτωτο ρήμα μπορεί να έχει περισσότερα από ένα αντικείμενα, που δηλώνουν το ίδιο πράγμα (πρόσωπα, αντικείμενα, αφηρημένες έννοιες κ.λπ.), και βρίσκονται στην ίδια πτώση.
π.χ. Η μητέρα αγόρασε γάλατυρίαυγάψωμί και φρούτα.

  • στα δίπτωτα ρήματα, τα οποία έχουν δύο αντικείμενα, που βρίσκονται:
   1. και τα δύο σε αιτιατική πτώση.
π.χ. Η βροχή χτυπάει ρυθμικά τα κεραμίδια.
   2. ​το ένα σε γενική και το άλλο σε αιτιατική πτώση
π.χ. Το διαδίκτυο προσφέρει στους μαθητές γνώσεις.
Picture



∆ρόμο παίρνω... δρόμο αφήνω!


Picture

Μάθε τα οφέλη του ποδηλάτου και θα το λατρέψεις!!!

Picture
Picture
Picture
Picture
Η ποδηλασία θεωρείται ως μια από τις πιο δημοφιλείς αθλητικές δραστηριότητες σε όλο τον κόσμο. Δεν είναι τυχαίο, άλλωστε, που σε αρκετές χώρες χρησιμοποιούν ως μέσο μετακίνησης το ποδήλατο.
Η γυμναστική με το ποδήλατο έχει πολλαπλά οφέλη, τόσο στην σωματική, όσο και στην ψυχική υγεία. Σε αντίθεση με άλλες αθλητικές δραστηριότητες απευθύνεται σε όλους τους τύπους των ανθρώπων και σε όλες "σχεδόν" τις ηλικίες. Κάνετε ποδήλατο για να ανακαλύψετε τον δρόμο προς το ευ ζην.
Το ποδήλατο - Παιδική Χορωδία Σπύρου Λάμπρου

Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

ΜΑΘΗΜΑΤΙΚΑ - Κεφ. 36 Μετράω και σχεδιάζω σε κλίμακες