Ενότητα 9: Βιβλία - βιβλιοθήκες

 

Στόχοι ενότητας

Ενότητα 9: Βιβλία - βιβλιοθήκες

  • Διαβάζουμε βιογραφικά­ σημειώματα συγγραφέων
  • Παίρνουμε πληροφορίες από βιβλιοπαρουσιάσεις
  • Περιγράφουμε πώς λειτουργούν οι βιβλιοθήκες
  • Αναγνωρίζουμε τις ονοματικές και τις ρηματικές φράσεις
  • Ξεχωρίζουμε διαφόρους τρόπους σύνδεσης των προτάσεων

Ο μαγικός κόσμος των βιβλίων


Picture



Ασύνδετο σχήμα



Ασύνδετο σχήμα μέσα στο λόγο έχουμε όταν:
  • στην ίδια πρόταση τοποθετούμε όμοιους όρους τον ένα δίπλα στον άλλο, χωρίς συνδέσμους ανάμεσά τους αλλά με κόμματα.
Π.χ. Μέσα από την παραστατική της αφήγηση γνωρίσαμε ιστορικά πρόσωπα, γεγονότα, λαϊκές παραδόσεις, στοιχεία αλήθειας και μύθου.
  • στην ίδια περίοδο τοποθετούμε προτάσεις τη μία δίπλα στην άλλη, χωρίς συνδέσμους ανάμεσά τους αλλά με κόμματα.
​Π.χ. Αν κάνετε έναν περίπατο στα στενά της Πλάκας, θα ανακαλύψετε μνημεία από την αρχαία, βυζαντινή και νεότερη Αθήνα, θα γνωρίσετε μια ξεχωριστή γειτονιά της πόλης.


Μικρός αναγνώστης

Αναζητείς ένα βιβλίο να διαβάσεις αλλά δεν ξέρεις ποιο θέλεις; 
Επίλεξε την ηλικία σου, το μέγεθος του βιβλίου και τέλος τα χρώματα του εξωφύλλου που σου αρέσουν και αμέσως θα εμφανιστούν τα εξώφυλλα των βιβλίων που πληρούν τις απαιτήσεις σου!
«Να σου πω μια ιστορία», μπορείς να ακούσεις αποσπάσματα ή ολόκληρες ιστορίες αγαπημένων συγγραφέων διαβασμένες από γνωστούς ταλαντούχους ηθοποιούς, ενώ εσύ τις διαβάζεις παράλληλα γυρνώντας τις σελίδες του ψηφιακού βιβλίου!
Picture

  • Κύριες και δευτερεύουσες προτάσεις
  •  

Ανάλογα µε τη σχέση που έχουν µε άλλες, οι προτάσεις χωρίζονται σε δύο κατηγορίες: 
1) Κύριες ή ανεξάρτητες
2) ∆ευτερεύουσες ή εξαρτηµένες
Κύριες ή ανεξάρτητες: 
Λέγονται οι προτάσεις που µπορούν να σταθούν µόνες τους στο λόγο, χωρίς να εξαρτώνται από άλλες. 
π.χ. ​Ο Κώστας δεν ήρθε μαζί μας.
∆ευτερεύουσες ή εξαρτηµένες:
Λέγονται οι προτάσεις που δεν εκφράζουν µια πλήρη σκέψη, ένα πλήρες νόηµα και γι΄ αυτό δεν µπορούν να σταθούν µόνες τους στο λόγο. Οι προτάσεις αυτές χρησιµεύουν για να συµπληρώνουν το νόηµα άλλων προτάσεων. 
π.χ. Ο Κώστας δεν ήρθε μαζί μας, γιατί ήταν άρρωστος.  
  • Ονοματικές και ρηματικές φράσεις
Ρηματική λέγεται η φράση στην οποία περιέχεται ρήμα, καθώς και άλλες λέξεις που συμπληρώνουν το νόημά του.
π.χ. Δημοσίευσε διηγήματα σε διάφορα περιοδικά. 
Ονοματική λέγεται μια φράση όταν οι λέξεις από τις οποίες αποτελείται είναι ονόματα.
π.χ. Δημοσίευση διηγημάτων σε διάφορα περιοδικά. 
Χρησιμοποιούμε ονοματικές φράσεις σε τίτλους: κεφαλαίων, βιβλίων, εφημερίδων, περιοδικών, διαφημιστικά κείμενα





Βιβλιοθήκες

Βιβλιοθήκες (κινητές βιβλιοθήκες)


Βιβλιοθήκες ονομάζονται οι αίθουσες όπου εκτίθενται τα βιβλία για μελέτη και έρευνα ή ακόμη και ειδικά κτίσματα πουv περιλαμβάνουν μεγάλη συλλογή βιβλίων και διαθέτουν αίθουσες ως αναγνωστήρια.

Ανάλογα με το σκοπό τον οποίο εξυπηρετούν σε τρεις μεγάλες κατηγορίες: 

α) τις εθνικές, που περιλαμβάνουν την έντυπη παραγωγή μιας χώρας, 
β) τις επιστημονικές, που συγκροτούνται για εξυπηρέτηση της επιστημονικής έρευνας
γ) τις δημόσιες, με συλλογές προσιτές στο μη ειδικευμένο κοινό.
Picture

ΔΗΜΟΣΙΑ ΚΕΝΤΡΙΚΗ ΒΙΒΛΙΟΘΗΚΗ ΒΕΡΟΙΑΣ

Το επίθετο πολύς, η πολλή, το πολύ και το επίρρημα πολύ 


Το επίθετο πολύς - πολλή - πολύ συνοδεύει ουσιαστικά και κλίνεται και στα τρία γένη: 
π.χ. έπεσε πολλή βροχή, έφαγε πολύ φαγητό κλπ.
Το επίρρημα πολύ δεν κλίνεται και συνοδεύει ρήματα, επιρρήματα, επίθετα ή μετοχές: 
π.χ. Έβρεξε πολύ, έτρεξε πολύ γρήγορα, είναι πολύ καλός μαθητής, ήταν πολύ ευτυχισμένος κλπ.
Πότε γράφεται με ένα λ και πότε με δυο λ το επίθετο πολύς - πολλή - πολύ;
  • Γράφεται με ένα λ όταν αμέσως μετά το λ, ακολουθεί υ: πολύς, πολύ
  • Σε όλες τις άλλες περιπτώσεις γράφεται με δυο λ: 
       πολλοί, πολλές, πολλά, πολλών, πολλού
Picture


Σκυταλοδρομία Ανάγνωσής 2001 - 2002


Picture

Τα δικαιώματα του μικρού αναγνώστη


Κάθε παιδί είναι ένας μικρός αναγνώστης που έχει δικαίωμα:
1. Να έχει πρόσβαση σε βιβλία, βιβλιοθήκες και βιβλιοπωλεία.
2. Να έχει γύρω του βιβλία, πριν ακόμη μάθει να διαβάζει, και να μεγαλώνει με αυτά.
3. Να έχει βιβλία όλων των ειδών, που έχουν όλες τις απόψεις, και σε αυτά να αναζη­τά την αλήθεια.
4. Να έχει τα εφόδια να κρίνει τα βιβλία που διαβάζει και να μπορεί να τα αξιολογεί.
5. Να συζητά με τους γονείς, τους δασκάλους και τους φίλους του για τα βιβλία του και να τα διαβάζει δυνατά σε όποιον θέλει.
6. Να επιλέγει τα βιβλία που θα διαβάσει και να μην τον εξαναγκάζει κανείς να διαβά­σει κάποιο που δε θέλει.
7. Να έχει βιβλία με εικόνες που του αρέσουν και έχουν κάτι να του πουν.
8. Να ταξιδεύει μέσα από τα βιβλία σε όποιον τόπο και σε όποια εποχή θέλει (στο πα­ρελθόν, στο παρόν ή στο μέλλον).
9. Να απολαμβάνει το βιβλίο του σε έναν χώρο χωρίς τηλεόραση, υπολογιστή ή ο­ποιοδήποτε άλλο μέσο τού αποσπά την προσοχή.
10. Να παίζει με τους ήρωες των βιβλίων, να φτιάχνει με τη φαντασία του νέες περιπέ­τειες, να γράφει τα δικά του βιβλία.

Σκυταλοδρομία ανάγνωσης

ΕΠΙΛΟΓΗ ΤΩΝ ΒΙΒΛΙΩΝ
ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΗ ΒΙΒΛΙΩΝ
ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ - ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΗ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΩΝ
ΕΠΑΙΝΟΙ ΣΥΜΜΕΤΟΧΗΣ

Σύνθετες λέξεις με α΄ συνθετικό την πρόθεση «συν»


Όταν ενώνουμε μια λέξη με μια άλλη λέξη για να φτιάξουμε μια καινούργια λέξη, έχουμε σύνθεση. Αρκετές φορές, κατά τη σύνθεση δύο λέξεων, γίνονται και κάποιες αλλαγές στις λέξεις, για να μπορέσουμε να τις ενώσουμε. Δες τι αλλαγές γίνονται, όταν συνθέτουμε λέξεις με α΄ συνθετικό την πρόθεση "συν".

Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

ΜΑΘΗΜΑΤΙΚΑ - Κεφ. 36 Μετράω και σχεδιάζω σε κλίμακες