ΕΝΟΤΗΤΑ 4 - ΔΙΑΤΡΟΦΗ (Β΄ ΜΕΡΟΣ)
ΥΠΟΘΕΤΙΚΕΣ ΚΑΙ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΙΚΕΣ ΠΡΟΤΑΣΕΙΣ
- Να ξαναγράψετε τις παρακάτω προτάσεις με τους κατάλληλους συνδέσμους ώστε να γίνουν υποθετικές προτάσεις κάνοντας τις κατάλληλες αλλαγές στις δομές των προτάσεων:
α) Έρχομαι γρήγορα. Προλαβαίνω το παιχνίδι με τους φίλους μου.
_______________________________________________________________
β) Πηγαίνω σε σχολή ποδοσφαίρου. Θέλω να γίνω καλός ποδοσφαιριστής.
______________________________________________________________
γ) Ανεβαίνω στο λόφο του χωριού. Η θέα είναι καταπληκτική.
_____________________________________________________________
- ΕΠΙΘΕΤΑ-ΠΑΡΑΘΕΤΙΚΑ ΕΠΙΘΕΤΩΝ
- Στο παρακάτω κείμενο να υπογραμμίσεις το συγκριτικό και να κυκλώσεις τον υπερθετικό βαθμό:
Τον 5ο π. Χ. αιώνα ξέσπασε στην Ελλάδα ο Πελοποννησιακός πόλεμος, ο μεγαλύτερος και καταστροφικότερος εμφύλιος πόλεμος της αρχαίας ελληνικής ιστορίας. Ο πολιτικός και οικονομικός ανταγωνισμός ανάμεσα στη Σπάρτη και την Αθήνα, τις δύο πιο ισχυρές ελληνικές πόλεις, ήταν τα σπουδαιότερα αίτια του πολέμου. Μαζί τους συντονίστηκαν και άλλες ελληνικές πόλεις, περισσότερο ή λιγότερο ισχυρές. Οι Αθηναίοι ήταν καλύτεροι στο ναυτικό, οι Σπαρτιάτες στο πεζικό. Στην αρχή υπερτερούσαν οι Αθηναίοι, αργότερα όμως οι Σπαρτιάτες, εκμεταλλευόμενοι τα λάθη της Αθήνας, μπόρεσαν να αντιστρέψουν την κατάσταση και να πετύχουν λαμπρότατη νίκη στους Αιγός ποταμούς, στα βορειότερα παράλια της Ιωνίας.
- ΔΙΑΛΥΤΙΚΑ- ΣΗΜΕΙΑ ΣΤΙΞΗΣ
- Παραγωγή γραπτού λόγου
Μεσογειακή Διατροφή
Η Παραδοσιακή Μεσογειακή Διατροφή, ύστερα από μελέτες και στη χώρα μας και αλλού, έχει αποδειχτεί η πιο υγιεινή διατροφή. Η Μεσογειακή διατροφή χαρακτηρίζεται από τις διατροφικές συνήθειες που βρέθηκε ότι είχαν οι κάτοικοι της Κρήτης και της Νότιας Ιταλίας στις αρχές της δεκαετίας του 1960. Είναι ξακουστή για τις ευεργετικές της ιδιότητες καθώς προφυλάσσει από εμφράγματα του μυοκαρδίου και από διάφορες μορφές καρκίνου, είναι φτωχή σε θερμίδες, τονώνει τον οργανισμό, βοηθάει την καλή λειτουργία του εντέρου κ.ά.
Ο τρόπος αυτός διατροφής κερδίζει όλο και περισσότερο έδαφος τα τελευταία χρόνια, καθώς πλήθος μελετών δείχνουν ότι οι κάτοικοι Μεσογειακών περιοχών ζουν περισσότερο, ενώ πολύ σπανιότερα σε σχέση με τους Αμερικανούς και τους Βορειοευρωπαίους πάσχουν από καρκίνο εντέρου και στήθους ή καρδιακές παθήσεις.
Το μενού είναι απλό και στηρίζεται στη λιτή διατροφή: χορταρικά, φρούτα, όσπρια, λαχανικά, αγνό τυρί, ζυμωτό μαύρο ψωμί, ωμό ελαιόλαδο, ξηροί καρποί, λίγο σπιτικό κρασί και ψάρια!
Αυτά τα βασικά χαρακτηριστικά της Μεσογειακής διατροφής (η υψηλή κατανάλωση φρούτων, λαχανικών και ακόρεστων λιπαρών), προστατεύουν εκτός των άλλων, και το δέρμα από τα σημάδια του χρόνου, δηλαδή τις ρυτίδες. Και σε συνδυασμό με καθημερινή σωματική άσκηση (π.χ. περπάτημα, χορός, κλπ) το Μεσογειακό διατροφικό μενού αποτελεί συνταγή για μακροζωία, υγεία και ομορφιά.
Δέκα διατροφικές προτάσεις για καλή σχολική επίδοση
Τα σχολεία αρχίζουν και είναι η καλύτερη περίοδος για να εφοδιαστείτε, εκτός από τσάντες, τετράδια και μολύβια, με γνώσεις για τη σωστή διατροφή του παιδιού σας. Μην ξεχνάτε ότι βρίσκονται σε μια ηλικία ταχύτατης σωματικής αλλά και πνευματικής ανάπτυξης, με αποτέλεσμα να παρουσιάζουν υψηλές ανάγκες για πρόσληψη θρεπτικών συστατικών. Εξάλλου, έχει παρατηρηθεί ότι η διατροφή των παιδιών κατά τη διάρκεια του σχολικού έτους επιδρά σε σημαντικό βαθμό και στην επίδοσή τους. Ακολούθως αναφέρονται χρήσιμες συμβουλές για μια καλή σχολική διατροφική απόδοση:
Ξεκινήστε την ημέρα του με ένα πλήρες και ισορροπημένο πρωινό. Το σώμα χρειάζεται ενέργεια για να λειτουργήσει καλά, ιδιαίτερα μετά τον νυχτερινό ύπνο, που τα αποθέματα ενέργειας είναι χαμηλά. Πολλές μελέτες, μάλιστα, έχουν συσχετίσει τη λήψη ενός υγιεινού πρωινού (το οποίο καλύπτει το 25% των ημερήσιων αναγκών σε θρεπτικά συστατικά) με καλύτερη σχολική απόδοση, μεγαλύτερη ικανότητα εκμάθησης, μνήμης και συνδυαστικής σκέψης.
Μεταξύ άλλων έχουν γίνει έρευνες, που στην πλειοψηφία τους αποδεικνύουν την συσχέτιση μεταξύ του σιδήρου στη διατροφή και του δείκτη νοημοσύνης (IQ),(τα δημητριακά μας προμηθεύουν με ικανοποιητική ποσότητα σιδήρου). Τέλος, αρκετές μελέτες έδειξαν ότι τα παιδιά που τρώνε πρωινό έχουν 30% λιγότερες πιθανότητες να γίνουν παχύσαρκα. Καλό θα είναι επομένως το πρωινό των παιδιών σας να περιλαμβάνει:
· 1 φλιτζάνι γάλα 1,5 % με 40 gr δημητριακά ολικής άλεσης, 1 φρούτο
· 1 γιαούρτι 1,5 %, 2 φρυγανιές σικάλεως με βούτυρο και μέλι ή μαρμελάδα, 1 φρούτο
· 1 ποτήρι φυσικό χυμό, 1 τοστ
· 1 ποτήρι φυσικό χυμό, 2 φρυγανιές σικάλεως, 30 gr τυρί, 1φρούτο
Ετοιμάστε ένα κολατσιό για το σχολείο, καθώς προσφέρει στα παιδιά την απαραίτητη ενέργεια που χρειάζονται ώστε να είναι δραστήρια και αποδοτικά στις ενδοσχολικές τους ασχολίες. Είναι προτιμότερο να φροντίζετε εσείς για το κολατσιό του από το σπίτι, το οποίο μπορεί να περιλαμβάνει:
· 1 τοστ, 1 φρούτο
· 1 κουλούρι Θεσσαλονίκης, 1 φρούτο
· 1 γιαούρτι με φρούτα, 1 ποτήρι χυμό
· 1 σπιτική τυρόπιτα ή σπανακόπιτα, 1 φρούτο
· 1 κομμάτι σπιτικού κέικ, 1 φρούτο
Αν ωστόσο πρέπει το παιδί να προσανατολιστεί σε προϊόντα του κυλικείου, τότε φροντίστε οι αγορές του να είναι προσεκτικέςκαι να μην αφορούν τρόφιμα με αυξημένα επίπεδα λιπαρών και ζάχαρης, όπως είναι τα γαριδάκια, οι πίτσες, τα αναψυκτικά, αλλά να περιορίζονται σε κάτι από όσα αναφέρθηκαν πιο πάνω.
Το μεσημεριανό φαγητό είναι το κυριότερο γεύμα της ημέρας. Είναι προτιμότερο να υπάρχει μια σταθερή ώρα όπου παρευρίσκεται όλη η οικογένεια καθώς συμβάλλει στην κοινωνικοποίηση των παιδιών και στη διαμόρφωση των διατροφικών τους προτύπων. Καλό είναι να υπάρχει μια ποικιλία και μια πληρότητα στα γεύματα, δηλαδή να υπάρχουν όλες οι ομάδες τροφίμων (αμυλούχα, πρωτεϊνούχα, λαχανικά, φρούτα, ελαιόλαδο). Η ποικιλία στα φαγητά ανοίγει την όρεξη και εξασφαλίζει την πρόσληψη όλων των θρεπτικών συστατικών.
1. Αφού διαβάσεις το κείμενο να σημειώσεις (Σ) για κάθε σωστή πρόταση και (Λ) για κάθε λανθασμένη.
Α. τα παιδιά παρουσιάζουν χαμηλές ανάγκες για πρόληψη θρεπτικών συστατικών. ------
Β. Πολλές μελέτες έχουν συσχετίσει τη λήψη ενός υγιεινού πρωινού με καλύτερη σχολική επίδοση. -------
Γ. Τα παιδιά που τρώνε πρωινό έχουν περισσότερες πιθανότητες να γίνουν παχύσαρκα. -----
Δ. Είναι καλύτερα τα παιδιά να παίρνουν κολατσιό από το σπίτι. -------
Ε. Το βραδινό είναι το καλύτερο γεύμα. -------
- Γράψε ένα μικρό κείμενο για να πείσεις τους συμμαθητές σου να τρώνε πρωινό. Φτιάξε και ένα μικρό σλόγκαν. (Χρησιμοποίησε επίθετα στον συγκριτικό και υπερθετικό βαθμό, προστακτική ή υποτακτική και αρκετά σημεία στίξης).
Σλόγκαν………………………………………………………………………
Κείμενο ( περίπου 10 – 15 σειρές στο τετράδιό σας )
Σχόλια
Δημοσίευση σχολίου