Αναρτήσεις

Ενότητα 7: Η ζωή έξω από την πόλη

Εικόνα
Ενότητα 7: Η ζωή έξω από την πόλη Στόχοι ενότητας Ενότητα 6: Η ζωή σε άλλους τόπους Πώς παρουσιάζουμε πληροφορίες για ένα γεγονός που συνέβη Πώς μετατρέπουμε τις ονοματικές σε ρηματικές φράσεις (και αντίστροφα) Πώς κλίνονται τα επίθετα σε  -ης, -ης, -ες Πώς χρησιμοποιούνται οι παθητικές μετοχές με λειτουργία επιθέτου Πώς περιγράφουμε χώρους που μας κάνουν να νιώθουμε έντονα συναισθήματα Πώς μιλάμε κυριολεκτικά ή μεταφορικά για κάτι Πώς ξεχωρίζουμε μια απλή από μια επαυξημένη πρόταση Πώς περιγράφουμε μια σειρά από πράξεις, π.χ. έθιμα ή κοινωνικά γεγονότα και εκδηλώσεις Πώς χρησιμοποιούμε τον ενεστώτα και τον αόριστο Πώς κάνουμε μια περίληψη

Η ΓΗ ΩΣ ΧΩΡΟΣ ΖΩΗΣ ΤΟΥ ΑΝΘΡΩΠΟΥ

Εικόνα

ΕΠΑΝΑΣΤΑΣΗ ΣΤΗΝ ΠΕΛΟΠΟΝΝΗΣΟ

Εικόνα

ΥΨΗΛΑΝΤΗΣ ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ

Εικόνα

ΕΠΑΝΑΣΤΑΣΗ ΣΤΗ ΜΟΛΔΟΒΛΑΧΙΑ

Εικόνα

Εγκέφαλος

Εικόνα
Μάθετε τα πάντα για το πιο συναρπαστικό όργανο του ανθρώπινου οργανισμού… ΕΔΩ   Αναδημοσίευση από:http://www.noesis.edu.gr

Ηλεκτρισμός

Εικόνα
ΗΛΕΚΤΡΙΣΜΟΣ Ο ηλεκτρισμός από την εποχή του Θαλή μέχρι τη σημερινή χρήση του ηλεκτρικού ρεύματος, σε ένα επεισόδιο με αρκετό χιούμορ και φαντασία! Θέλεις να μάθεις περισσότερα; Δες εδώ την επιστημονική τεκμηρίωση της ταινίας.   Αναδημοσίευση από:http://www.noesis.edu.gr

ΘΕΡΙΣΜΑ-ΑΛΩΝΙΣΜΑ

Εικόνα
ΘΕΡΙΣΜΑ ΣΤΑΡΙΟΥ ΣΤΗΝ ΕΓΚΛΟΥΒΗ Αλώνισμα στα ΣΚΛΑΒΕΪΚΑ

ΑΝΑΠΝΕΥΣΤΙΚΟ ΣΥΣΤΗΜΑ

Εικόνα
Αναπνευστικό σύστημα  Ο άνθρωπος χρειάζεται κάθε ημέρα περίπου 1,5 κιλό τροφή. Όμως ο άνθρωπος για να ζήσει χρειάζεται κάθε ημέρα περίπου 50 κιλά αέρα, από τον οποίο εξασφαλίζει το απαραίτητο οξυγόνο για την καύση των συστατικών της τροφής του και την απελευθέρωση της ενέργειας. Ο ανθρώπινος οργανισμός εφοδιάζεται με το απαραίτητο οξυγόνο με τη λειτουργία της αναπνοής. Μπορούμε να κατανοήσουμε τη σπουδαιότητα της αναπνοής όταν βρισκόμαστε σε συνθήκες όπου δεν υπάρχει αέρας ή είναι λίγος. Όταν κάνουμε βουτιές στη θάλασσα, πρέπει γρήγορα και συχνά να ανεβαίνουμε στην επιφάνεια του νερού για να εισπνεύσουμε αέρα, γιατί δε διαθέτουμε μηχανισμούς (όπως εκείνους των ψαριών), ώστε να απορροφούμε το οξυγόνο που είναι διαλυμένο στο νερό. Οι διαστημικοί περίπατοι θα ήταν αδύνατο να πραγματοποιηθούν, εάν οι αστροναύτες δε χρησιμοποιούσαν φιάλες με αέριο οξυγόνο, γιατί στο διάστημα δεν υπάρχει ατμοσφαιρικός αέρας.

Ερωτόκριτος (αποχαιρετισμός) - Νικος Ξυλουρης

Εικόνα
Τ άκουσες, Αρετούσα μου, τα θλιβερά μαντάτα; ο Kύρης σου μ' εξόρισε σ' τση ξενιτιάς τη στράτα; Tέσσερεις μέρες μοναχάς μου 'δωκε ν' ανιμένω, κι αποκεί να ξενιτευτώ, πολλά μακρά να πηαίνω. Kαι πώς να σ' αποχωριστώ, και πώς να σου μακρύνω, και πώς να ζήσω δίχως σου στο χωρισμόν εκείνο

AΦΙΕΡΩΜΑ: Ο ΜΑΡΤΗΣ ΚΑΙ ΤΑ ΧΕΛΙΔΟΝΙΣΜΑΤΑ (ΤΑ ΚΑΛΑΝΤΑ ΤΗΣ ΑΝΟΙΞΗΣ)

Εικόνα
Η μουσική είναι δεμένη με την ιστορία και τον λαϊκό πολιτισμό του ελληνικού λαού. Τα έθιμα και οι παραδόσεις φτάνουν ως τις μέρες μας από την αρχαία Ελλάδα. Ένα από αυτά είναι και τα χελιδονίσματα, ένα αναβλαστικό έθιμο που λαμβάνει χώρα τον Μάρτιο, τον πρώτο μήνα της άνοιξης. Σκοπός του εθίμου είναι η υποβοήθηση της βλάστησης της γης. Ανάλογα αναβλαστικά έθιμα είναι η Πρωταπριλιά στη διάρκεια της οποίας οι άνθρωποι συνηθίζουν να λένε ψέματα με σκοπό να ξεγελάσουν τις βλαπτικές δυνάμεις που πιστεύουν ότι μπορεί να εμποδίσουν την ευφορία της γης αλλά και η έξοδος στη φύση την Πρωτομαγιά η οποία συνοδεύεται από μάζεμα λουλουδιών και πλέξιμο στεφανιών από άνθη. Ο Μάρτιος, ο πρώτος μήνας της άνοιξης έχει συνήθως άστατο καιρό. Για τον λόγο αυτό και ο ελληνικός λαός έδωσε στον Μάρτη πολλά ονόματα: Μάρτης ο Κλαψόγελος ,  ο Πεντάγνωμος , ο  Γδάρτης , ο  Καψομάρτης , ο  Ανοιξιάτης , ο  Παλαβιάρης  κ.ά., καθώς και πολλές παροιμίες: «Μάρτης, γδάρτης και καλός παλουκοκάφτ

1000 χρόνια σε 3 λεπτά Πόσο άλλαξαν τα σύνορα στην ευρωπαϊκή επικράτεια από το 1140 μέχρι σήμερα

Εικόνα

Η Φιλική Εταιρεία

Εικόνα

Ελληνική Επανάσταση 1821 - Χρονολόγιο 1770 - 1897

Εικόνα
3/4/1770 Γεννιέται ο Θεόδωρος Κολοκοτρώνης 21/7/1774 Υπογράφεται η συνθήκη Κιουτσούκ Καϊναρτζή 11/6/1798 Εκτέλεση του Ρήγα Φεραίου στις φυλακές Βελιγραδίου 13/1/1801 Έπαρση της σημαίας της <Ανεξαρτήτου Επτανήσου Πολιτείας> στην Κέρκυρα 14/9/1814 Ίδρυση της Φιλικής Εταιρείας 26/1/1821 Σύσκεψη κληρικών, προεστών και καπεταναίων με τον Παπαφλέσσα και τον Π. Πατρών Γερμανό στο Αίγιο με θέμα την κήρυξη της Επαναστάσεως 16/2/1821 Στο Κισνόβιο, πρωτεύουσα της Βεσσαραβίας, Ο Υψηλάντης παίρνει την απόφαση για την κήρυξη της Ελληνικής Επαναστάσεως 3/3/1821 Ο Αλέξανδρος Υψηλάντης συγκροτεί στη Μολδοβλαχία τον <Ιερό Λόχο> 18/3/1821 Ορκωμοσία των οπλαρχηγών και προκρίτων στην Αγία Λαύρα 23/3/1821 Αναγγέλεται επίσημα στις Ευρωπαικές Κυβερνήσεις η έναρξη της Επαναστάσεως 23/3/1821 Κατάληψη Καλαμάτας 25/3/1821 Ο Επίσκοπος Παλαιών Πατρών Γερμανός κηρύσσει την Έναρξη της Επαναστάσεως στην πλατεία Αγίου Γεωργίου Πατρών 29/3/1821 Δύναμη 300 Μανιατ

Χρονολόγιο της Επανάστασης του 1821

Εικόνα
Ένα χρονικό της Ελληνικής Επανάστασης που εστιάζεται στα γεγονότα κάθε περιοχής, στις διπλωματικές διεργασίες αλλά και στα εσωτερικά των επαναστατών (οργάνωση κρατικής δομής, εμφύλιες συγκρούσεις) «Τα ελευθέρια» (πίνακας του Θεόφιλου, 1933) Ιανουάριος ΠΕΛΟΠΟΝΝΗΣΟΣ:  Ο Χουρσίτ Πασάς της Τριπολιτσάς αναχωρεί από την Πελοπόννησο για να διευθύνει την εκστρατεία εναντίον του Αλή Πασά των Ιωαννίνων. Ο Θεόδωρος Κολοκοτρώνης φτάνει μυστικά στη Μάνη από τα Επτάνησα. Φεβρουάριος ΜΟΛΔΟΒΛΑΧΙΑ:  Ο Αλέξανδρος Υψηλάντης περνά τον Προύθο, παραπόταμο του Δούναβη και φυσικό σύνορο ανάμεσα στην Οθωμανική Αυτοκρατορία και τη Ρωσία. Δυο μέρες αργότερα κηρύσσει την Επανάσταση στη Μολδαβία και στη Βλαχία (24/2). Μάρτιος ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥΠΟΛΗ:  Ο Πατριάρχης Γρηγόριος Ε' αφορίζει τον Υψηλάντη και την Επανάσταση. ΜΟΛΔΟΒΛΑΧΙΑ:  Ο Αλέξανδρος Υψηλάντης συγκροτεί τον Ιερό Λόχο. Απελευθερώνεται το Βουκουρέστι. ΠΕΛΟΠΟΝΝΗΣΟΣ:  Επιθέσεις εναντίον οχυρωμένων Τούρκων στα Καλάβ

ΟΙΚΟΣΥΣΤΗΜΑΤΑ

Εικόνα

Ενότητα 7: Η ζωή έξω από την πόλη

Εικόνα
Ενότητα 7: Η ζωή έξω από την πόλη Στόχοι ενότητας Ενότητα 6: Η ζωή σε άλλους τόπους Πώς παρουσιάζουμε πληροφορίες για ένα γεγονός που συνέβη Πώς μετατρέπουμε τις ονοματικές σε ρηματικές φράσεις (και αντίστροφα) Πώς κλίνονται τα επίθετα σε  -ης, -ης, -ες Πώς χρησιμοποιούνται οι παθητικές μετοχές με λειτουργία επιθέτου Πώς περιγράφουμε χώρους που μας κάνουν να νιώθουμε έντονα συναισθήματα Πώς μιλάμε κυριολεκτικά ή μεταφορικά για κάτι Πώς ξεχωρίζουμε μια απλή από μια επαυξημένη πρόταση Πώς περιγράφουμε μια σειρά από πράξεις, π.χ. έθιμα ή κοινωνικά γεγονότα και εκδηλώσεις Πώς χρησιμοποιούμε τον ενεστώτα και τον αόριστο Πώς κάνουμε μια περίληψη

ΕΞΙΣΩΣΕΙΣ

Εικόνα

Τα Φώτα στ' Αϊβαλί (Φώτης Κόντογλου)

Εικόνα
(από το βιβλίο «Το Αϊβαλί η πατρίδα μου») Στά θαλασσινά τα μέρη ρίχνουνε τον Σταυρό, ύστερ' από τη Λειτουργία των Θεοφανίων. Έτσι τον ρίχνανε καί στην πατρίδα μου, κ' ήτανε ένα θέαμα έμορφο και παράξενο. Ξεκινούσε η συνοδεία από τη μητρόπολη. Μπροστά πηγαίνανε τα ξαφτέρουγα και τα μπαϊράκια, κ' ύστερα πηγαίνανε οι παπάδες με τον δεσπότη, ντυμένοι με τα χρυσά τα άμφια, παπάδες πολλοί κι αρχιμαντρίτες, γιατί η πολιτεία είχε δώδεκα εκκλησίες, και κατά τις επίσημες μέρες στις μικρές ενορίες τελειώνανε γλήγορα τη Λειτουρ­γία και πηγαίνανε οι παπάδες στη μητρόπολη, για να γίνεται η γιορ­τή πιο επίσημη. Οι ψαλτάδες ήτανε και κείνοι κάμποσοι κ' οι πιο καλλίφωνοι, και ψέλνανε με μεγαλοπρέπεια βυζαντινά, δηλαδή ελ­ληνικά, κι όχι σαν σήμερα πού τρελλαθήκαμε και κάναμε την ψαλ­μωδία μας σαν ανάλατα και ξενικά θεατρικά τραγούδια. Από πίσω ακολουθούσε λαός πολύς. Σαν φτάνανε στ' Αγγελή τον Γιαλό, όπως λέγανε κείνη την ακρογιαλιά, ο δεσπότης με τους παπάδε

Ανάλυση της θεολογίας της εικόνας της Βαπτίσεως του Κυρίου ημών Ιησού Χριστού (πρωτοπρ. Κωνσταντίνος Στρατηγόπουλος)

Εικόνα
Απομαγνητοφωνημένη ομιλία του πρωτοπρεσβύτερου Κωνσταντίνου Στρατηγόπουλου, στα πλαίσια των μαθημάτων Αγιογραφίας των Αγίων Εικόνων της Ορθοδοξίας μας, που έγινε την Παρασκευή, 02-12-2005. Σήμερα θ’ αναλύσουμε την εικόνα της Βαπτίσεως του Κυρίου. Τα γεγονότα εικονίζονται όπως περιγράφονται μέσα στο Ευαγγέλιο. Η Βάπτιση του Χριστού γίνεται ως εναρκτήριο έργο - πράξη του Χριστού - πριν από το δημόσιο έργο Του. Ο Χριστός βαπτίζεται δημόσια. Ο Χριστός δεν χρειαζόταν να βαπτιστεί. Η βάπτιση έχει δύο λόγους θεολογικά. Δύο αιτίες.  Πρώτον , η απαλοιφή των μέχρι την ημέρα της βαπτίσεως εκτελεσθέντων αμαρτημάτων.  Και  δεύτερον , η απαλλαγή από τις συνέπειες του προπατορικού αμαρτήματος.  Δύο πράγματα κάνει η βάπτιση. Η απαλλαγή από τις αμαρτίες που έκανες, και η απαλλαγή από το προπατορικό αμάρτημα. Για τις μεν αμαρτίες, μπορείτε να πείτε ότι ένα μωρό, δεν έκανε αμαρτία. Δεν το ξέρω αν έκανε ή όχι. Μπορεί και ένα κλάμα του παιδιού να είναι εγωιστικό. Αλλά υπάρχει η απαλλαγή

«Oι τρεις γέροντες» Λέων Τολστόι

Εικόνα
Ταξίδευε ὁ Δεσπότης ἀπό τόν Ἀρχάγγελο γιά τό Σολόβσκι. Μέ τό ἴδιο καράβι ταξίδευαν καί προσκυνητές. Ὁ καιρός ἦταν θαυμάσιος, φύλλο δέν τρεμοσάλευε. Οἱ προσκυνητές ἀπολάμβαναν τό ταξίδι ἄλλοι κολατσίζοντας, ἄλλοι σιγοτραγουδῶντας, κάποιοι ξαπλωμένοι στήν κουβέρτα τοῦ πλοίου. Κάμποσοι συζητοῦσαν μαζεμένοι σέ συντροφιές. Ἔτσι συλλογίστηκε κι ὁ Δεσπότης νά βγεῖ λίγο νά ἀνασάνει καί νά χαρεῖ τό ὡραῖο ταξίδι. Πλησίασε στήν κουπαστή γιά νά παρακολουθήσει τήν κουβέντα τῆς συντροφιᾶς. Εἶναι περίεργος νά καταλάβει τί λέει ἐκεῖνος ὁ χωρικός μέ τό μαῦρο σκοῦφο πού ὅλο δείχνει μέ τό δεξί του χέρι κι οἱ ἄλλοι τόν ἀκοῦνε μέ προσήλωση καί τόσο ἐνδιαφέρον. Κοίταξε κι ὁ Δεσπότης πρός τήν ἴδια κατεύθυνση πού ἔστρεφαν νά δοῦν κι οἱ ἄλλοι μά δέν ἔβλεπε παρά μονάχα μιά ἀπέραντη γαλάζια θάλασσα πού ἄστραφτε κάτω ἀπό τό φῶς τοῦ ἥλιου. Ὅταν ὁ χωρικός πρόσεξε πώς κοίταζε ὁ Δεσπότης, σά νά ντράπηκε λίγο καί σταμάτησε τήν κουβέντα του, βγάζοντας τον σκοῦφο καί χαιρετῶντας μέ σεβασμό. Τότε πρόσεξαν κι οἱ ἄλλοι τ