Ενότητα 7: Η ζωή έξω από τη πόλη

Picture


 Σελίδες 7-30, Β'  τεύχος Σχολικού Βιβλίου

Στόχοι ενότητας

Ενότητα 7: Η ζωή έξω από τη πόλη

  • Λεξιλόγιο
  • Πώς παρουσιάζουμε πληροφορίες για ένα γεγονός που συνέβη
  • Πώς μετατρέπουμε τις ονοματικές σε ρηματικές φράσεις (και αντίστροφα)
  • Πώς κλίνονται τα επίθετα σε  -ης, -ης, -ες
  • Πώς χρησιμοποιούνται οι παθητικές μετοχές με λειτουργία επιθέτου
  • Πώς περιγράφουμε χώρους που μας κάνουν να νιώθουμε έντονα συναισθήματα
  • Πώς μιλάμε κυριολεκτικά ή μεταφορικά για κάτι
  • Πώς ξεχωρίζουμε μια απλή από μια επαυξημένη πρόταση
  • Πώς περιγράφουμε μια σειρά από πράξεις, π.χ. έθιμα ή κοινωνικά γεγονότα και εκδηλώσεις
  • Πώς χρησιμοποιούμε τον ενεστώτα και τον αόριστο
  • Πώς κάνουμε μια περίληψη
Picture

Το σκιάχτρο





"Ο θρύλος του σκιάχτρου" (The legend of the scarecrow), είναι μια ισπανική ταινία μικρού μήκους animation του Marco Besas, η οποία είχε προταθεί για Oscar καλύτερης ταινίας animation το 2005.
Πρόκειται για την ιστορία ενός σκιάχτρου που δεν είχε φίλους και το μόνο που μπορούσε να κάνει ήταν να κοιτάει τα πουλιά. Ήθελε να γίνει φίλος τους αλλά εκείνα πετούσαν μακριά, σαν να το φοβόντουσαν, κι εκείνο αναρωτιόταν γιατί κανένα δεν ήθελε να γίνει φίλος του. Ώσπου μια μέρα ένα τυφλό κοράκι έπεσε μπροστά στα πόδια του και τα πράγματα πήραν άλλη τροπή......."








Πώς κλίνονται τα επίθετα σε  -ής, -ής, -ές

Τα επίθετα αυτά είναι τριγενή και δικατάληκτα (Το αρσενικό και το θηλυκό κλίνονται με τον ίδιο τρόπο).

Σύμφωνα με το διεθνής κλίνονται τα: ευγενής, ασθενής, δημοφιλής, ακριβής, συνεχής, επιεικής, επιμελής, ελώδης κ.ά. Εξαίρεση αποτελούν τα συγγενής και ευγενής.



Εξάσκηση στα επίθετα -ής, -ής, -ές




    3. Να τοποθετήσεις στον κατάλληλο τύπο τα επίθετα που βρίσκονται στην παρένθεση:



·       Απεργούν οι υπάλληλοι του ................... αεροδρομίου (διεθνής).

·       Οι ....................... μαθητές επιβραβεύονται (επιμελής).

·       Συγχαρητήρια για το ................. γεγονός (ευτυχής).

·       Οι πολιτικοί έκαναν δηλώσεις για τα .................... επεισόδια (διεθνής).

·       Συμπαραστάθηκαν στη .................. κυρία (δυστυχής).


​Παρομοίωση - κυριολεξία - μεταφορά


Η κυριολεξία, η μεταφορά και η παρομοίωση είναι σχήματα λόγου της γλώσσας μας.


Απλές και επαυξημένες προτάσεις


Η πρόταση είναι μια οργανωμένη ομάδα λέξεων που εκφράζει ένα ολοκληρωμένο νόημα. Οι προτάσεις, ανάλογα με τη δομή τους, μπορούν να χωριστούν σε:
​Προτάσεις απλές: είναι οι προτάσεις που περιλαμβάνουν μόνο τους κύριους όρους της πρότασης, δηλαδή υποκείμενο, ρήμα και, αν είναι αναγκαίο, αντικείμενο ή κατηγορούμενο.
π.χ.
Ο Γιάννης έρχεται.
Ο Δημήτρης είναι χαρούμενος
Η Κατερίνα διαβάζει εφημερίδα
Προτάσεις επαυξημένες: είναι οι προτάσεις που περιλαμβάνουν, εκτός από τους κύριους όρους, και άλλους προσδιορισμούς, οι οποίοι λειτουργούν ως συμπληρώματα της έννοιας που δίνουν οι κύριοι όροι, όπως επίθετα, επιρρήματα κτλ.,
π.χ.
​Οι μαθητές της Α' τάξης είναι καλοί αθλητές.
Η φίλη μου η Άννα έρχεται από το πρωί
Η Χρύσα έχει ένα πανέμορφο σκυλάκι από το καλοκαίρι




12.    Συμπληρώνω τις παρακάτω προτάσεις με το σωστό τύπο των ρημάτων στον Αόριστο.

Κατάληξη σε –ησα:

·       Ο Γιάννης ..................... να πάει σχολείο (αργώ).
·       Το Πάσχα ..................... το πιο νόστιμο αρνί (ψήνω).
·       Δεν .................. πολύ γρήγορα στο τηλέφωνο (απαντώ).
·       Τον .................... με δυνατή φωνή να πάει κοντά του (φωνάζω).
·       ....................... με τη συμπεριφορά του (απορώ).

Κατάληξη σε – ισα:

·       .................... με ευκολία την εικόνα στο χαρτί (σχηματίζω).
·       Τον .................... . Ήταν ίδιος με τη φωτογραφία (αναγνωρίζω).
·       .................... όλος ο τόπος (μυρίζω).

Κατάληξη σε –υσα:

·       Ο ήλιος ....................... με μεγαλοπρέπεια πίσω από τα βουνά (δύω).
·       .................... με ευκολία τον κόμπο (λύνω).
·       Τον .................... με μανία επειδή είχε πολλά νεύρα (φτύνω).
·       Κόσμος πολύς ..................... τα πεζοδρόμια (κατακλύζω).
·       ...................... από το πολύ κρασί (μεθώ).

Κατάληξη σε – εισα:

·       Τον .................. έξω (κλείνω).
·       Του .................. πολλά χρήματα (δανείζω).
·       Με ............................ για τις καλές προθέσεις του (πείθω).
·       Ο σεισμός ..................... ολόκληρη τη γη (σείω).

Κατάληξη σε –οισα:

·       ............................ τα νούμερα και βρήκε το σωστό αποτέλεσμα (αθροίζω)

3. 





1.    Συμπληρώνω τις παρακάτω προτάσεις με το σωστό τύπο των ρημάτων στον Αόριστο.

Κατάληξη σε –ησα:

·       Ο Γιάννης ..................... να πάει σχολείο (αργώ).
·       Το Πάσχα ..................... το πιο νόστιμο αρνί (ψήνω).
·       Δεν .................. πολύ γρήγορα στο τηλέφωνο (απαντώ).
·       Τον .................... με δυνατή φωνή να πάει κοντά του (φωνάζω).
·       ....................... με τη συμπεριφορά του (απορώ).

Κατάληξη σε – ισα:

·       .................... με ευκολία την εικόνα στο χαρτί (σχηματίζω).
·       Τον .................... . Ήταν ίδιος με τη φωτογραφία (αναγνωρίζω).
·       .................... όλος ο τόπος (μυρίζω).

Κατάληξη σε –υσα:

·       Ο ήλιος ....................... με μεγαλοπρέπεια πίσω από τα βουνά (δύω).
·       .................... με ευκολία τον κόμπο (λύνω).
·       Τον .................... με μανία επειδή είχε πολλά νεύρα (φτύνω).
·       Κόσμος πολύς ..................... τα πεζοδρόμια (κατακλύζω).
·       ...................... από το πολύ κρασί (μεθώ).

Κατάληξη σε – εισα:

·       Τον .................. έξω (κλείνω).
·       Του .................. πολλά χρήματα (δανείζω).
·       Με ............................ για τις καλές προθέσεις του (πείθω).
·       Ο σεισμός ..................... ολόκληρη τη γη (σείω).

Κατάληξη σε –οισα:

·       ............................ τα νούμερα και βρήκε το σωστό αποτέλεσμα (αθροίζω).


Τριάντα εννιά καφενεία και ένα κουρείο



Παραδοσιακά καφενεία

Picture
Το παραδοσιακό καφενείο ήταν το κέντρο πολιτισμού του τόπου στον οποίο βρισκόταν, αποτελούσε ένα ζωντανό κύτταρο. Η έκφραση «σε χάσαμε από το καφενείο», σήμαινε ουσιαστικά ότι «σε χάσαμε από την κοινωνική ζωή». Άλλωστε, εκεί έδιναν παραστάσεις διάφοροι θίασοι και καραγκιοζοπαίχτες, εκεί γίνονταν οι προεκλογικές ομιλίες, ενώ το τάβλι, τα τυχερά παιχνίδια, το τσιγάρο και η εφημερίδα είχαν πάντα πρωταγωνιστικό ρόλο.
Τα καφενεία είναι τόπος αγάπης και αναμνήσεων. Διαλέγεις μια θέση απ’ όπου μπορείς να χαζεύεις, συλλογίζεσαι, ακούς ιστορίες, γνώμες, απόψεις, δεισιδαιμονίες… 
Δεν είναι άλλωστε τυχαίο ότι αποτελούσαν αγαπημένα στέκια λογοτεχνών, ποιητών και ανθρώπων του πνεύματος. Πώς να μην εμπνευστείς με τόσες εικόνες, τόσες φωνές!

ΕΚΘΕΣΕΙΣ :



Α) Χρησιμοποιώντας τις παρακάτω εκφράσεις στο τετράδιο σου και γράψε τη δική σου ιστορία (χρησιμοποίησε τουλάχιστον τέσσερις από τις εκφράσεις και σε οποία πτώση και αριθμό θέλεις)



Πολυτελές κόσμημα, αγενής σερβιτόρος, μυστηριώδες γράμμα,



δημοφιλής ηθοποιός, ατυχές γεγονός, διεθνές συμβόλαιο

Β) Αφού δείτε την ταινία « ο Ψύλλος » ( Δημήτρης Σπύρου, 1989 ) , να γράψετε την περίληψη του έργου και τα στοιχεία του έργου που σας έκαναν εντύπωση – σας άρεσαν.

https://www.youtube.com/watch?v=mw0TYUL28YI  ( μπορείτε απλά να γράψετε ο Ψύλλος στο youtube και θα σας το βγαλει κατευθείαν να το δείτε! )



Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

ΜΑΘΗΜΑΤΙΚΑ - Κεφ. 36 Μετράω και σχεδιάζω σε κλίμακες

AΦΙΕΡΩΜΑ: Ο ΜΑΡΤΗΣ ΚΑΙ ΤΑ ΧΕΛΙΔΟΝΙΣΜΑΤΑ (ΤΑ ΚΑΛΑΝΤΑ ΤΗΣ ΑΝΟΙΞΗΣ)